Kenapa nak Rebalancing Portfolio Investment ?


Sambil buat kira² untuk rebalance portfolio client, kita selit² ajar anak kat sebelah. Kalau dibiarkn, penuh la atas meja ni dengan mainan²nya.

Tulisan tu of course memang jenis cakar² 🐓. Kita ajer la yang paham 😄.
Portfolio client ni ada 8 diversification dana dari pelbagai aset termasuk 1 akaun dana kecemasan/saving (perlu ada) supaya tak terkejut dengan trigger² yang tak dijangka.
Kenapa nak diversify byk² nih ???.. Sebagai investor pasti nak generate return, tetapi dlm masa yg sama perlu eliminate risk supaya objective investment yang dah plan awal² akan tercapai.
Kdg² bila berlakunya situasi yang kita tak terduga seperti covid, some sectors doing good seperti healthcare, technology, dsb & ada juga some sectors yang kurang performancenya. So, dengan invest di pelbagai sector & region, portfolio kita akan nampak balance antara fund performance yang -ve & +ve. EMOSI pun steady jer...☺️😊😌
PENTING ❗❗❗. Check ur portfolio at least ONCE A YEAR. Kalau perlu rebalancing, sell dana yang strong performer & buy weak performer. Kereta pun kena buat service & rebalance juga kan...
So... kepada korang yang rasa akaun tu dah lama tak service, you should be aware & ambil tindakan segera. It would be regrettable for time to pass without any proactive steps.

Klik link ini sekarang ----> (Nak Dapatkan Status Akaun Terkini) untuk dapatkan bantuan/khidmat nasihat percuma daripada saya.


Catat Ulasan

0 Ulasan